آنچه خواهید خواند

چرا تصاویر پزشکی از مهم ترین داده های سلامت هستند و چگونه باید از آن ها نگهداری کرد؟

پزشکان برای انجام فرایندهای تشخیص و درمان نیازمند اطلاعات تکمیلی تری از بیمار شامل گزارشات آزمایشگاهی و تصویربرداری های پزشکی می باشند. این اطلاعات نقش بسیار مهم و تعیین کننده در روند درمانی بیماران خواهند داشت. تصاویر پزشکی یکی از پرکاربردترین ابزارهایی است که پزشکان در جهت تشخیص بهتر از آن استفاده می کنند و حتی تشخیص و درمان بعضی از بیماری ها بدون کمک گرفتن از انواع تصویربرداری ها قابل انجام نخواهد بود فلذا نگهداری صحیح از این اطلاعات برای تکمیل روندهای درمانی در طول زمان بسیار مهم و حائز اهمیت می باشد.

کیفیت مراقبت‌های بهداشتی و روندهای درمانی نیازمند این است که اطلاعات صحیح در زمان درست برای حمایت از مراقبت بیمار و تصمیم‌های مدیریت سیستم‌های سلامت، در دسترس باشند. دستیابی به محتوای اطلاعات ضروری و اسناد استانداردها، پیش‌نیازهای لازم برای داشتن داده‌هایی با کیفیت بالا در یک سیستم مراقبت سلامت در آینده است. در سالیان اخیر برای بهبود فرایندهای نگهداری اطلاعات سلامت بیماران و از بین بردن چالش هایی که نگهداری فیزیکی این اطلاعات ایجاد می کرد ازجمله : مشکل فضا برای نگهداری این حجم از اطلاعات ، عدم امکان دسترسی درست به اطلاعات ، عدم امکان انجام فرایندهای پژوهشی و تحقیقاتی ، عدم امکان یکپارچه سازی در کل کشور و … از هزاران مشکلی بود که این فرایند ایجاد کرده بود و همین مشکلات باعث شد مفاهیمی مثل پرونده الکترونیک سلامت (EHR) و پرونده پزشکی الکترونیک (EMR) مورد استفاده قرار بگیرند.

پرونده الکترونیک سلامت (EHR)  یکی از نرم افزارهای مورد استفاده در سیستم اطلاعات سلامت است که بر روی اسناد، مدارک و ذخیره اطلاعات پزشکی بیمار تمرکز می کند. در گذشته، پزشکان مجبور بودند همه چیز را با دست بر روی کاغذ مستند کنند اما امروزه آن ها می توانند به راحتی اطلاعات را در رایانه یا دستگاه تلفن همراه خود وارد کنند.

پرونده پزشکی الکترونیک (EMR) به عنوان راهی برای کاهش زمان و کاهش خطاهایی که با وارد نمودن دستی داده های بیمار به وجود می آمد، راه اندازی شد. مشکل (EMR)  این بود كه اطلاعات بیمار فقط در یك بیمارستان قابل مشاهده است. بنابراین، اگر بیمار به كلینیك دیگری منتقل می شد، اطلاعات پزشكی او قابل ارسال نبود اما برای برطرف کردن این محدودیت، پرونده الکترونیک سلامت (EHR) ایجاد شد تا امکان به اشتراک گذاری داده های بیمار در مراکز درمانی مختلف فراهم شود. با استفاده از نرم افزار EMR و نرم افزار EHR ، بیمارانی که به اورژانس منتقل می شوند، می توانند به درستی درمان شوند زیرا پزشکان مختلف قادر به دسترسی به اطلاعات آن ها هستند.

سالیان سال است که تصاویر پزشکی به صورت فیلم وکاغذ و CD چاپ و در اختیار بیماران قرار داده می شود و همانگونه که در بالا توضیح داده شد تصاویرپزشکی از پرکاربردترین اطلاعات سلامت می باشند و نیاز خواهد بود که پزشک به تصاویرپزشکی وضعیت کنونی و گذشته ی بیمار دسترسی داشته باشد تا بتواند طبق سابقه ی بیمار فرایند تشخیص را جلو برده و به درمان بیمار بپردازد ولی متاسفانه امکان نگهداری موارد فیزیکی یاد شده برای بیمار و سیستم درمان کشور وجود ندارد.

راه حلی که سامانه کلیشه ایجاد می کند ، آرشیو کامل تمام تصویربرداری بیمار خواهد بود که به سادگی در دسترس پزشک و بیمار خواهد بود و می توان در صورت لزوم به آن ها مراجعه نموده و روند درمان را تکمیل کرد.