آنچه خواهید خواند

هوش مصنوعی به کمک پزشکان می آید

هوش مصنوعی (AI) و پیشرفت‌های روزافزون آن موجب شده است تا ادعاهایی مبنی بر لزوم کناره‌گیری پزشکان (به‌خصوص رادیولوژیست‌ها) مطرح شود. مسئله جایگزینی رادیولوژیست‌ها باهوش مصنوعی هنوز هم چالش‌های زیادی دارد. آنچه انتظار می‌رود این است که در آینده برنامه‌های بیشتری از هوش مصنوعی برای تسهیل گردش کار در حوزه پزشکی ایجاد شود.

نگاهی به هوش مصنوعی در حال توسعه که در انجمن RSNA به نمایش گذاشته شد، به تنهایی گویای آینده ی هوش مصنوعی به عنوان یک ابزار برای رادیولوژیست ها می باشد. در این انجمن، دکتر نارایان ویسواندان، در مورد هوش مصنوعی و ضرورت آن در حوزه ی تصویربرداری عصبی صحبت کرد. ویسواندان، سرپرست رادیولوژی بیمارستان جیمز هالی وتران در تامپا و پروفسور دستیار رادیولوژی در دانشگاه فلوریدای جنوبی می باشد. علاوه بر تحقیقات بالینی خودش در رادیولوژی، او مشاور شرکت هوش مصنوعی زبرا مدیکال در محصولات مربوط به خون ریزی مغزی و دیگر حوزه ها می باشد.

او عنوان کرد: با توجه هیاهوی تکنولوژی هوش مصنوعی، در انجمن RSNA در سال 2019 تخمین زده شده که هوش مصنوعی 40درصد این نشست را در بر میگیرد.بر حسب استفاده ی هوش مصنوعی در حوزه ی تصویربرداری عصبی او علاقه مند به پیشرفت سیستم ارزیابی خدمات پزشکی است که می تواند علل خونریزی مغزی را بیابد و اهمیت موارد مختلف این قبیل را در صدر لیست کاری رادیولوژیست ها بیاورد. او هم چنین علاقه مند به تکنولوژی های هوش مصنوعی می باشد مه مربوط به آشکار سازی علل خونریزی مغزی می باشد. با پیشرفت ابزارهای نرم افزار تازه وارد که به صورت اتوماتیک اسندادهای رگ های بزرگ را نشان میدهد و هشدارهایی را به افراد مناسب تیم سکته مغزی ارسال می کند. با تمام پیشرفت های هوش مصنوعی برخی بر این باورند که بالاخره در سال اخیر، تکنولوژی جایگزین رادیولوژیست ها میشود. ویسواندان این موضوع را در همه ابعاد قبول ندارد مخصوصا که به همه وظایف رادیولوژیست ها اشاره دارد.

او گفت: “در حالی که تمرکزهای اولیه بر روی خواندن تصاویر می باشد، ما با پزشکان مشاوره انجام می دهیم ، روندهای اساسی انجام می شود و ما تصاویر را در قالب سوابق بالینی و دیگر اطلاعات مرتبط می سنجیم.

امروزه، او تکنولوژی های هوش مصنوعی را در را بطه با سازمان غذا و دارو (FDA) در محدوده ی کوچکتری قرار می دهند زیرا استفاده از آن را برای بازیابی قبول دارد و نه برای تشخیص.

ابزار هوش مصنوعی تایید شده، استفاده ی قابل توجه خودشان را داشتند مانند کشف خون ریزی و یا انسداد. این به رادیولوژیست بستگی دارد که در هنگام مشاهده ی تصاویر بزرگتر از این ابزار فوق متمرکز استفاده کنند. او خاطرنشان کرد به عنوان آینده ی هوش مصنوعی هنوز سوالات قابل قبول زیادی در حوزه هایی مثل اخلاقیات و امنیت سایبری وجود دارد و همینطور نگرانی هایی بابت آزادی بیش از حد اطلاعات و مشکلات اساسی در تنظیم اطلاعات و الگوریتم ها می باشد. همین طور که چارچوب های نظم دهنده بیشتری به وجود می آیند، انتظار می رود که به مرور ابزارهای بیشتری تاییدیه FDA را بگیرند. همان طور که این روند یک شبه نمیباشد، کاملا واضح است که هوش مصنوعی آمده است که بماند و همین طور رادیولوژیست ها.

از نظر او در حالی که رادیولوژیست ها جایی نمیروند، او فکر میکند که به صورت منصفانه در واقع رادیولوژیست هایی که از ابزار هوش مصنوعی استفاده نمیکنند جای خود را به رادیولوژیست هایی می دهند که این ابزار را می شناسند. توصیه ی او به افراد این حوزه این است که هیچ ترسی برای مواجهه با هوش مصنوعی نداشته باشند و به عنوان یک تهدید آن را نبینند بلکه به عنوان یک تکمیل کننده برای کار خود به آن بنگرند.

او افزود: به نظر من رادیولوژیست ها، کارآموزان رادیولوژی و دانش آموزان پزشکی باید این تکنولوژی را قبول کنند و خودشان را بامفهوم هوش مصنوعی، چگونگی پروسه این کار، چگونگی شبکه های عصبی و برخی از تعارف اساسی آشنا کنند.

با آشنا کردن خود با هوش مصنوعی، رادیولوژیست ها مجهزتر می شوند که تازه های تکنولوژی را ارزیابی کنند و با اعتماد بهتری از ابزاری که انتخاب میکنند استفاده کنند.