آنچه خواهید خواند

تازه های تصویربرداری پزشکی

دهه ی جدید یعنی تکنولوژی جدید با نوآوری هایی مثل تصاویر چندگانه (چندوجهی) و هوش مصنوعی.

سال جدید و همینطور دهه ی جدید، فرصت هایی را پیش رویمان گذاشته که پیشرفت ها و چالش های سال های گذشته را تحت تاثیر قرار داده است و این سوال را به همراه دارد که: تکنولوژی بعدی چه چیزی میتواند باشد؟ برای رادیولوژیست ها، نوآوری های پی در پی در تکنولوژی پزشکی به این معناست که این چشم انداز ممکن است سال به سال و یا قطعا دهه به دهه تغییر کند.سه نفر از حرفه ای ترین و به روزترین های پزشکی و رادیولوژی در نشست سال 2019 شیکاگو در انجمن رادیولوژیکی آمریکای شمالی (RSNA)، حوزه های متفاوتی از نوآوری روال تصویربرداری چندوجهی تا هوش مصنوعی را معرفی کردند.

در ادامه به دیدگاه آنها میپردازیم.

روند های تصویربرداری ترکیبی پیشرفته

عثمان الدین احمد، در سخنرانی خود در انجمن RSNA ، از به کار گیری دستگاه سی تی فلوروسکوپی چند وجهی (تصویربرداری پیوسته) در رادیولوژی مداخله ای صحبت کرد. او پروفسور دستیار رادیولوژی دانشگاه شیکاگو در بخش رادیولوژی عروقی و مداخله ای است.

اخیرا تیم احمد در دانشگاه شیکاگو به تکنولوژی تصویربرداری چندوجهی دست پیدا کرد که ترکیبی از سی تی اسکن و دستگاه آنژیوگرافی در یک دستگاه می باشد. با اینکه که تکنولوژی آنژیو سی تی تنها تا اواخر دهه 1990 در ژاپن مورد استفاده قرار گرفت، در ایالات متحده هنوز این تکنولوژی کاملا حذف نشده است. احمد عنوان کرد که دستگاه دانشگاه شیکاگو یکی از چند دستگاه انگشت شمار استفاده شده در ایالات متحده میباشد. آنژیو سی تی ضرورتا یک دستگاه سی تی اسکن و سیستم آنژیوگرافی به صورت مشترک در یک تخت بیمار میباشد که به رادیولوژیست این امکان را میدهد از فلوروسکوپی و سی تی اسکن یا هردو استفاده کند. همچنین احمد در مورد مزایای آن عنوان کرد که این دستگاه، زمان روند تغییر کاربری بین سی تی اسکن و فلوروسکوپی را تا 1دقیقه کاهش داده است . او خاطرنشان کرد:” من فکر میکنم تعداد کثیری از رادیولوژیست های مداخله ای برای طی شدن فرایند، ابتدا باید سریعا تصمیم بگیرند که این روند، یک روند سی تی اسکن است یا آنژیوگرافی یا فلوروسکوپی. و قست مثبت ماجرا در مورد این تکنولوژی این است که شما دیگر مجبور به تصمیم گرفتن در این مورد نیستید.”

او اضافه کرد : با در دسترس بودن سی تی اسکن و فلوروسکوپی در یک اتاق، رادیولوژیست ها مجهز به استفاده از هر نوع وضعیتی هستند. چه تصویربرداری های روزانه و معمولی چه موارد پیشرفته تر. جذاب ترین قسمت این تکنولوژی این است که کاربرد آن فقط برای موارد 1درصدی که اتفاق میافتد، نیست. و دقیقا برای 99 درصد شرایط قابل استفاده میباشد زیرا شما برای موارد اساسی و همین طور مواردی که گاها پیش می آید یا موارد پیچیده هم از آن استفاده می کنید.

سی تی اسکن چند وجهی اثرات قابل توجهی در حوزه ی آنکولوژی مداخله ای داشته است. همانطور که رادیوآمبولوتراپی یک روند معمول برای درمان سرطان میباشد و مشخصا پرتودرمانی به سمت خود تومور انجام میشود و نه در ناحیه های اطراف، با تصویربرداری سی تی اسکن چندگانه، شما میتوانید دقیقا قسمت مورد درمان و قسمت هایی که به آمبولوتراپی نیاز ندارد را به وضوح ببینید. هم چنین تصویربرداری چند گانه، نمایش وسیعی از تراکم کبد که قرار است پرتودرمانی روی آن انجام شود را فراهم می آورد که مقدار مناسب پرتو برای اجرای آن مشخص می شود.

احمد خیلی از اشکالات هزینه ای تکنولوژی سی تی اسکن چند وجهی را نمیبیند که از نظر او احتمالا به مرز پذیرش بیشتر جهانی در این مورد رسیده ایم. دیدگاه احمد برای آینده ی این تکنولوژی این است که گسترده تر خواهد شد و در 20 سال آینده انتظار می رود که نبود یک اتاق سی تی اسکن چندوجهی در قسمت IR ، غیرمعمول و عجیب خواهد بود.او عنوان کرد: ” شکی نیست. من فکر میکنم این محصول خودش گویای همه چیز هست و تنها دغدغه، تولید انبوه آن و نشان دادن آن به مردم است که ما با این تکنولوژی چه کاری میتوانیم انجام دهیم.”

تصویربرداری سه بعدی یکپارچه

دکتر ژوزف وتوکاتیل (کارشناس پزشکی و کارشناس جراحی) در نشست، در مورد تصویربرداری سه بعدی یکپارچه به عنوام آینده ی تصویربرداری قلب صحبت کرد. او همکار مدیریت مرکز نارسایی قلب مادرزادی و رئیس بخش بیماری های قلبی کودکان مرکز درمانی بیمارستان هلن دووس در شهر گرند رپیدز میشیگان است، جایی که او مدیریت آزمایشگاه قلب و تیم تحقیقاتی کلینیکی را به عهده دارد.

او به عنوان یک متخصص اکوکاردیوگرافی (اکو یا سونوگرافی قلب)، در مورد استفاده از تکنیک های پیشرفته ی تصویربرداری برای مدیریت بیماران با نارسایی های مادرزادی پیچیده ی قلبی سخن میگوید. با پیشرفت پرینت سه بعدی تصاویر در سال های اخیر، کاردیولوژیست ها و جراحان میتوانند با استفاده از تصاویر سه بعدی راه حل های کارآمدتری را بیابندو تصاویر سه بعدی قادر هستند که تنایج جراحی را با افزایش کارآمدی روندها و کاهش قرارگیری در معرض پرتوها،  بهبود بخشند.وقتی در مورد بیماری های قلبی صحبت می شود برای متخصصان بالینی بسایر مهم است که تجسم تصویر با جزییات کامل از پاتومورفولوِژی ( آسیب شناسی موارد نادر) قلبی برای تشخیص صحیح و مدیریت آن در کودکان و بزرگسالان را داشته باشند.

در سال 2016 در یک مقاله به نام “سفر به تصویربرداری دیجیتال” ژوزف و دیگر متخصصان اذعان داشتند در حالی که پرینت تصاویر سه بعدی از CT ، MRI و اکوکاردیوگرافی نتیجه میشود، هرکدام از این روندهای تصویربرداری به خوی خود نمیتواند جای تصویر یکپارچه سه بعدی بیماری های قلبی مادرزادی پیچیده را بگیرد.

ژوزف گفت: در کنار استفاده از تصویربرداری سه بعدی یکپارچه این پدیده میتواند با ترکیب شدن با توانایی های روند چندگانه باعث بهبود تصاویر سه بعدی بیماری های قلبی مادرزادی شود. در مقاله سال 2016، با ترکیب اکو قلب ترنسسوفاجیا (روشی جدید در اکو قلب) با تصویربرداری سی تی یک بیمار با بیماری L-TGA VSD (وجود سوراخ در قلب) یک کیفیت با دقت لازم برای پرینت تصویر سه بعدی با تکنیک های ممکن را نشان داد.پرینت تصاویر سه بعدی با کمک به اکو قلب بهتر و تغییر در جراحی و روند آن، قادر است به دانش آموزان پزشکی و دیگر افراد این زمینه در فهم بهتر بیماری های قلبی مادرزادی کمک کند.